En blog med fortællinger og tanker fra N. Kochs Skole, Århus. Skrevet af skoleleder, forældre, medarbejdere og børn.
søndag den 29. januar 2012
Projekt kollegial omsorg, 2. halvleg
Af Lisbeth Qvortrup, skoleleder.
I løbet af december og januar har jeg sammen med afdelingslederne afholdt samtaler med samtlige teams på skolen.
Det er en rigtig god oplevelse for mig på den måde at få indblik i, hvad der sker i de forskellige samarbejdsrelationer på de forskellige afdelinger.
Jeg bliver imponeret over og taknemmelig for det engagement, jeg oplever fra alle sider.
I forbindelse med disse samtaler blev jeg af flere grunde overbevist om, hvor værdifuldt vores projekt kollegial omsorg er. Jeg fik mange tilkendegivelser fra medarbejderne om, at de synes, det er dejligt at være på en arbejdsplads, der prioriterer arbejdsmiljøet.
Desuden gik det i forbindelse med samtalerne op for mig, at projektet har haft den store sidegevinst, at det pædagogiske- og det ikke-pædagogiske personale er kommet tættere på hinanden og har fået større forståelse for hinandens arbejde. Dét, tror jeg, er meget værdifuldt for skolen som arbejdsplads.
Vi har i fællesskab besluttet, at vi i anden del af projekt kollegial omsorg skal sætte fokus på den konstruktive samtale. At kunne tale konstruktivt sammen er helt afgørende for et velfungerende samarbejde. Ofte bunder problemer i manglende kommunikation. Uanset om det handler om skuffede forventninger, oprigtige bekymringer eller åbenlys utilfredshed.
Vi tog fat på den konstruktive samtale, da alle medarbejdere i denne uge igen var sammen i omsorgsprojektet.
Gennem oplæg fra erhvervspsykolog Jan Thomsen og efterfølgende øvelser lærte vi dels nogle konkrete samtaleteknikker, men blev også opmærksomme på nogle vigtige aspekter ved enhver kommunikation; Fx at sandheden ikke er entydig. Vi er forskellige, unikke og med hver vores individuelle livsoptik. Anerkendelse og respekt for forskelligheder handler om, at vi møder hinandens forskelligheder med nysgerrighed, og husker at min sandhed er min, men at jeg kan ikke være sikker på at den gælder for andre.
Med det i baghovedet kan man tage fat på den konstruktive kommunikation, der er helt nødvendig i et forpligtende samarbejde, hvor vi bliver udfordret i dialogen, fordi vi har noget på spil – noget relationelt. Som man fx har i et teamsamarbejde.
Jeg fik tre hovedessenser med, som jeg synes er gode at huske på i forbindelse med kommunikation: Vær ærlig, vær åben og vær konkret.
Ærlighed starter med en personlig afklaring. Hvordan oplever jeg dette her. Hvad er essensen af mit budskab?
Åbenhed handler om viljen og modet til at sende budskabet ud i verden med omsorg for den anden. Omsorg både i valg af tid, sted og samtaleform.
Konkret kommunikation handler om at gøre budskabet så klart, håndgribeligt og handlingspræget som muligt, så modtageren får optimale muligheder for at forstå, forholde sig og for at handle.
Det vil jeg så gå ud og øve mig på til vi mødes igen i marts.
-/Lisbeth
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar