![]() | |||||
Af Lisbeth Qvortrup Skoleleder |
Der er mange
forskellige bud på, hvad der har betydning for, om børn lærer.
Lavere
klassekoefficient, flere undervisningstimer, nye lærebøger, integration af IT,
godt socialt miljø, gode fysiske rammer…
Og det har helt sikkert alt sammen en betydning. Men én ting, er alle forskere enige om, er afgørende vigtigt for indlæring: Engagerede lærere der vil noget med børnene og som brænder for at være lærere.
Og det har helt sikkert alt sammen en betydning. Men én ting, er alle forskere enige om, er afgørende vigtigt for indlæring: Engagerede lærere der vil noget med børnene og som brænder for at være lærere.
Det behøver vi ikke
spørge forskerne om. De fleste af os har selv oplevet det, og ellers har vi
alle sammen hørt nogle markante personer fortælle om, hvordan en enkelt
glødende engageret lærer har betydet enormt meget for deres liv.
Skolen kan ikke skabe
engagerede lærere. Men vi kan inspirere, skabe rammerne for- og støtte op om
lærernes engagement.
Det gør vi bla. ved, at
vi hvert år afsætter et stort beløb til kurser og udvikling, således at vi kan
give ressourcer til lærere, der har lyst til at sætte noget nyt i gang eller
har lyst til at lære noget nyt.
Der har netop været ansøgningsfrist og jeg bliver så glad, når jeg ser stakken af
ansøgninger til udviklingspuljen og kurser og endnu en gang må konstatere, at
ansøgningerne langt overstiger vores afsatte midler, selvom puljen er stor.
Det er udtryk for, at
vi har lærere, der vil udvikling. Lærere der brænder for at være lærere og vil
være endnu bedre til det.
Der er
i år blevet bevilget timer og penge til bla. dansk på mellemtrinnet,
klasseledelse, AKT (Adfærd, Kontakt og Trivsel), ”dansk som andetsprog”, fælles
inspirationskursus til for alle idrætslærere, lederuddannelse, morgensamling, fokus
på etageprofilen, udvikling af grøn-blå-etage. (Hvordan skaber vi et godt sted
at være for børn og voksne i en teenagekultur?), IT i matematikundervisningen,
motorik, udvikling af elevrådsarbejdet, samfundsfag og historie på grøn-blå,
udvikling af danskundervisningen i 10. klasse….
Desuden overvejer vi, hvordan vi kan finde midler til at implementere nogle af de projekter, der er igangsat via udviklingspuljen de seneste år, og som vi gerne vil fortsætte, fordi vi har fundet ud af, at de skaber en bedre skole. Det drejer sig. fx om udeskole på 6.-7. årgang samt STAR, - et kollegialt samarbejde, hvor lærerne på tværs af afdelingerne sparrer omkring deres pædagogiske praksis.
Da vi sidste år spurgte lærerne, hvad der gjorde N. Kochs Skole til en god arbejdsplads, blev muligheden for kursus og udvikling nævnt som en meget vigtig faktor.
Det må siges at være win-win, da engagerede lærere, der ønsker at lære og udvikle, er afgørende for,
at vi er en god skole for børnene.
Man skal brænde for at kunne tænde!
Man skal brænde for at kunne tænde!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar