Af Lars Stubkjær Barslev, klasselærer 7. årgang

”Flad mave & faste baller...kom i form med FEMINA – på rekordtid!” stod der på den trænings-DVD jeg langede over til Agnete og Zara fra 7. ”Måske kan I bruge den her?...mine børn synes den er meget skæg” sagde jeg ”...men I kan sikkert også finde noget på Youtube..” Snart efter lå det meste af trivselsteamet på 7. årgang og lavede maveøvelser på gulvet i klassen.
Teamet (der i øjeblikket udgøres af en gruppe initiativrige piger) sætter konkrete tiltag i gang, der skal støtte op om trivslen på årgangen. Lige nu arbejder vi med at konkretisere en ide om ”Middagsaktiviteter”, så man kan få sig rørt lidt i pauserne.
Lad det være sagt med det samme; det var faktisk ikke børnenes idé. Den er derimod opstået ud af det omsorgsprojekt lærerne har gang i! Her er vi nogle lærere, der har arbejdsspørgsmålet: Hvordan kan vi få noget mere bevægelse ind i børnenes dagligdag?
Der er sat flere pilotprojekter i gang med det formål for øje rundt omkring på skolen. Og på denne dag: ”Skolernes Motionsdag”, hvor vi alle sammen tager løbeskoene på ud i det fantastisk flotte efterårsvejr, kunne dette være fortællingen om Kochs i (mere) bevægelse!
Men egentlig er det fortællingen om hverdagens små mirakler, som opstår, når vores børn tager ejerskab til et projekt og siger: ”Det er en okay idé – kunne man ikke...?” Og dét var hvad pigerne fra 7. gjorde: Andrea greb muligheden og tilbyder nu danseundervisning foran spejlene i Lille sal. Agnete og Zara fandt noget brugbart på Youtube og slæbte de blå måtter over i Hold 1's lokale (og sørgede for, at de kom tilbage igen efter skoletid). Sigrid og Julie skrottede hurtigt ”Afspænding vol. 1”-cd'en (som de fik stukket i hænderne...), og fandt i stedet noget beroligende musik og et smukt landskabsbillede på Smartboardet. Så blev gardinerne trukket for vinduerne inde på Hold 2, og deltagerne skulle nu i masserende bevægelser tegne billeder på ryggen af hinanden. Freja har planer om pigefodbold...og Alparslan tripper lidt i kulissen, og vil faktisk gerne balancere aktivitetsudbuddet med noget karate til drengene...
Der findes ingen fiks trænings-DVD for, hvordan man som lærer kan rammesætte projekter, der fremelsker børnenes initiativ - på rekordtid! Men man kan kun blive en bedre lærer af at gøre erfaringer sammen med en flok unger, der tager ansvar for fællesskabets projekt på sådan en kreativ og meningsfuld måde.
Middagsaktiviteterne kæmper lidt for overlevelsen; alt iværksætteri kræver hårdt arbejde og et støttende stillads omkring. Trivselsteamet evaluerer processen løbende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar