onsdag den 3. oktober 2012

Engle På Arbejde

Af Lone Sander, forældre i 4.A

”Vil du høre om, hvordan en mor deler en appelsin mellem to børn?” spørger min datter efter 1. kursusdag som EPA – Engle På Arbejde.  Konfliktmæglere og adfærdsmodeller for mindre skole- kammerater.
Med positiv attitude fremstiller hun et forløb mellem to individer der begge attrår en appelsin, men nu er der jo to børn og kun en frugt. Jeg tænker allerede på en hurtig løsning og mens jeg i tankerne er ved at skære appelsinen over i to LIGE store dele, har beretningen allerede taget en retning der i al sin klarhed viser vejen ud af den let antændelige konflikt:  ” Ved du hvad der sker? moren spørger simpelthen  om, hvad der skal til, for at de begge kan blive glade”  Og da den ene vil have saften og den anden skallen, er det jo supernemt at komme rundt om den kant.
At tale med et barn om, hvilken forskel nysgerrighed gør for en sags udvikling, er en virkningsfuld hændelse. Og da livet er en oplagt plads for udvikling af bevidsthed og forståelse for adfærd, rummer hver dag masser af scener der, som den nævnte, tænder vores interesse for andres behov og  ønsker .
Med øvelser og fortællinger om konflikter og deres løsning gennem empati og samtale ”uddannes” Engle På Arbejde i skolens  4. klasser.  Børnene har søgt om at være med og motiveret deres ansøgninger – som til et job der har værd .
Den helt umiddelbare motivation for at deltage ” er at hjælpe andre børn der kan være trængte i et frikvarter, få øje på deres følelser, men også vigtigt at være en hjælp i mit eget liv, så jeg kan tackle, når en anden er ked af det”. Og nu føle sig meget heldig over at lære et kommunikerende sprog der afvikler konflikt ,  varmer  hjerter og glæde sig inderligt til at få en gul kasket der markerer overgangen fra EPA-uddannelsen til professionel ENGEL. 
Jeg oplever stolthed over, at vores skole tilbyder ungerne at blive indsigtsfulde og hjælpsomme, men også stor glæde ved at vide, at adfærden bliver en del af fællesskabet.
Lone Sander (Nina 4.a)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar