”Vil du høre om, hvordan en mor deler en appelsin mellem to
børn?” spørger min datter efter 1. kursusdag som EPA – Engle På Arbejde. Konfliktmæglere og adfærdsmodeller for
mindre skole- kammerater.
Med positiv attitude fremstiller hun et forløb mellem to
individer der begge attrår en appelsin, men nu er der jo to børn og kun en
frugt. Jeg tænker allerede på en hurtig løsning og mens jeg i tankerne er ved
at skære appelsinen over i to LIGE store dele, har beretningen allerede taget
en retning der i al sin klarhed viser vejen ud af den let antændelige konflikt: ” Ved du hvad der sker? moren spørger
simpelthen om, hvad der skal til,
for at de begge kan blive glade”
Og da den ene vil have saften og den anden skallen, er det jo supernemt
at komme rundt om den kant.
At tale med et barn om, hvilken forskel nysgerrighed gør for
en sags udvikling, er en virkningsfuld hændelse. Og da livet er en oplagt plads
for udvikling af bevidsthed og forståelse for adfærd, rummer hver dag masser af
scener der, som den nævnte, tænder vores interesse for andres behov og ønsker .
Med øvelser og fortællinger om konflikter og deres løsning
gennem empati og samtale ”uddannes” Engle På Arbejde i skolens 4. klasser. Børnene har søgt om at være med og motiveret deres
ansøgninger – som til et job der har værd .
Den helt umiddelbare motivation for at deltage ” er at
hjælpe andre børn der kan være trængte i et frikvarter, få øje på deres
følelser, men også vigtigt at være en hjælp i mit eget liv, så jeg kan tackle,
når en anden er ked af det”. Og nu føle sig meget heldig over at lære et
kommunikerende sprog der afvikler konflikt , varmer hjerter
og glæde sig inderligt til at få en gul kasket der markerer overgangen fra
EPA-uddannelsen til professionel ENGEL.
Jeg oplever stolthed over, at vores skole tilbyder ungerne
at blive indsigtsfulde og hjælpsomme, men også stor glæde ved at vide, at
adfærden bliver en del af fællesskabet.
Lone Sander (Nina 4.a)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar